sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Haaste! (Jasmin ja Katja)

Mulla (Katjalla) meni about 2 viikkoa tehdä tämä :) Jasmin on useammin kuin kerran kysellyt mun vastausten perään. Mun pitäis varmaan oikeesti ruveta keskittymään taas blogi maailmaan ja kirjotella tänne ja mun toiseen blogiin vähän aktiivisemmin! Anteeksi imetysaivouteni. 

Haaste!

Saimme tämän haasteen Emmiltä ja Terhiltä. :)

Ohjeet menee näin:

Haasteen tarkoitus on löytää uusia blogeja ja auttaa huomaamaan heitä, joilla on alle 200 lukijaa


1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Pitää vastata myös haastajan 11 kysymykseen.
3. Haastetun tulee keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.
4. Heidän pitää valita 11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa.
5. Sinun pitää kertoa kenet olet haastanut.
6. Ei takaisin haastamista.

Okay, here goes.

Jasmin:

1. Olen ERITTÄIN itkuherkkä. En hirveesti pidä siitä puolesta itsestäni. Mä ihan oikeestin pillitän varmaan pari kertaa viikossa. Viimeksi äsken. Itken kun mua harmittaa, kun muhun sattuu, kun mua v*tuttaa, jopa silloin kun olen happy. Onhan se nyt vähän noloa, varsinkin kun mä itken vielä niin "kauniisti" että koko naama on ihan turvonnut ja punainen. Jes. Kaikki huomaa kyllä heti, jos olen itkenyt.

2. Mulla on kauheet traumat verikokeista. Se on pahentunut vaan iän myötä ja nykyään mulla on äiti aina mukana, kun pitää mennä verikokeisiin/muuhun pistämisjuttuihin. Kaikki on mennyt suunnilleen hyvin viimeset kolme vuotta, kun mua on työterveydessä pistänyt tasan tarkkaan yks ja sama henkilö, johon luotin. MUTTA meidän työterveys vaihtui vuoden vaihteessa ja nyt mun pitäis tilata aika uusiin verikokeisiin ja mua ahdistaa. Kun sit mä TAAS itken ja hyperventiloin ja se on tosi ahdistava kokemus. Mut vielä kertaakaan mä en ole kieltäytynyt hoidosta mun fobian takia.

3. (kirjotetaanpas jotain positiivista kans välillä ;)) Asuin USA:ssa 2 vuotta ja Englannissa 3 vuotta. Läksin ensimmäisen kerran Jenkkilään 18-vuotiaana au pairiksi. Ensimmäisen vuoden jälkeen muutin takaisin Suomeen vuodeksi ja sitten muutin Englantiin opiskelemaan. Siinä välissä tein vaihto-oppilasvuoden Jenkeissä.

4. Mulla on kandin tutkinto Amerikan historiasta. Jep, kaikkien mielestä oli tosi hauskaa, että suomalainen tyttö opiskeli Amerikan historiaa Englannissa. Oli se munkin mielestä tosi hauska yhtälö. :) Vaikka opiskeluihin meni ihan sikana rahaa (maksan opintolainaa takas vielä seuraavat 3 vuotta...) niin se oli todellakin worth it. Se on vähän niin kuin se Mastercard-mainos: flights to England 300€, rent: 400£/month, tuition fees/year 1300£, the whole experience? PRICELESS. Mä sain siitä kokemuksesta niin paljon irti. Puhun englantia aikalailla täydellisesti, mulla on ystäviä joka puolella maailmaa, oon asunut itsenäisesti ulkomailla... etc etc. Aika priceless.

5. Teen vapaaehtoistyötä. Jo Englannissa mä tein vapaaehtoistyötä about 500h/vuosi. Esimerkiksi viimesenä opiskeluvuotena, kun mulla ei ollut tiistaisin luentoja niin autoin paikallisessa vanhainkodissa hoitajia 5h päivässä. Mä olin vapaaehtoistyössä semmosessa dementia/alzheimer-osastolla. Mä leikin, luin ja muuten vaan seurustelin vanhusten kanssa ja autoin hoitajia missä ikinä ne tarvitsikin apua. Jenny 78-vee teki mun kanssa samaan aikaan vapaaehtoistyötä siellä. Siinä vasta teräsmummo! Jenny on nyt 83-vee ja me ollaan vieläkin kavereita. Oon käyny usein Jennyn luona vierailulla Englannissa ja me lähetellään usein toisillemme kirjeitä ja sähköpostia. Nyt oon monessa yhdistyksessä hallituksessa mukana ja talkoo meiningillä järjestellään kaikenlaisia juttuja.

6. Mun all time favourite biisi on Dire Straitsin Money for Nothing. Se ei todellakaan edusta sitä genreä, mitä normisti kuuntelen, mutta äiti kertoi kerran, et mä diggasin siitä biisistä jo ennenku osasin kävellä. Musavideo oli tullut telkusta ja mä olin noussut seisomaan TV-tasoa vasten ja sheikannut vaippabootya biisin tahtiin. Mulla tulee aina hyvä fiilis kun kuulen sen biisin. :D Muuten mä tykkään eniten hiphop-painotteisesta musiikista. 

7. Mä oon nörtti. Tykkään pitää sarjakuva-aiheisia t-paitoja, luen paljon ja katon kaikkea hömppää ja yliluonnollista telkusta. Tykkään pelata Super Mariota. :D Disneyä rakastan! Toy Storyt ja Aladdin on mun lempparileffoja. Nauran ihan räkänä vieläkin niille jutuille.

8. Mun elämänki yks isoimmista kohokohdista oli joulukuussa 2003, kun asuin Amerikassa ja matkustin yksin Los Angelesiin Taru Sormusten Herrasta ensi-iltaan. Kyseessä oli siis Kuninkaan Paluun ensi-ilta. Jos luit 7. kohdan mun tunnustuksista niin tiesitkin jo, että mä olen nörtti. Olin siis siihen aikaan aika kova Orlando Bloom ja TSH fani ja hengailin foorumeilla. Siellä me saatiin porukan kanssa idea lähteä yhdessä ensi-iltaan. Ongelmahan oli tietysti, että me asuttiin kaikki eripuolella Jenkkilää. Hyvin suunniteltu oli puoliks tehty ja kaikki me päästiin perille ja tavattiin toisemme, eikä kukaan ollu hullu sarha-murhaaja! :D Meillä oli tosi huippua ja illan kohokohta oli todellakin kaikkien starojen tapaaminen, varsinkin Orlandon. ;) Mä onnistuin jopa saamaan lipun itse teatteriin, joten pääsin katsomaan leffan ensimmäisten joukossa maailmassa. Voin sanoa, että huikeaa oli nuorelle Suomi-tytölle! Nyt on kuvat ja leffalippu kehystetty, jotta muistot pysyis. :)

8.  Oon suurimman osan elämästäni ollut "iso tyttö". Mulla oli tosi heikko itsetunto siitä asiasta nuorempana, mutta oikeestaan ulkomailla muuttaessa mun itsetunto nousi kohisten ja aloin hyväksymään itseni ja tajusin, et mä olenkin oikeestaan ihan kivan näköinen nainen. :) Kiva, kun muutkin olivat samaa mieltä mun kanssa viime vuonna, kun mut valittiin Miss XL:ksi. :D Mutta ihan omaa terveyttä ajatellen haluan päästä kuntoon ja olis kiva astella alttarille ihanassa mekossa ja olla muutenkin ihan prinsessa. Niin siis, eihän mua oo vielä kosittu tai mitään. ;)

9. Tykkään kielistä. Yritän aina opetella sanomaan edes jotakin sillä kielellä mihin me matkustetaan. Osaan aika lailla tilata ja maksaa ravintolassa italiaksi, espanjaksi, ranskaksi, saksaksi, viroksi ja venäjäksi. Seuraavaksi matkustamme Belgiaan, joten se on sitten seuraava etappi.

10. Rakastan sarjakuvia. Tää menee vähän tohon nörttisarjaan, mutta kuitenkin.. ;) Mun kaikkien aikojen lempisarjakuvahahmo on Modesty Blaise. Meillä on kämpässä ihanan iso Modesty Blaise canvas-taulu ja se on niin upea!

11. Oon lukenut ensimmäisen Harry Potterin suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. MONTA KERTAA.

KATJA: 

1. Olen puhelin/netti addikti. Puhelin on oltava mukana aina ja jokapaikassa. Katson sähköpostiani kerran tunnissa, fb ehkä kerran 30min ja pidän 'linjat auki' Viberissä melkein kokoajan. Hajoan jos akku loppuu. 


2. Mulla on Miosta ja sen ensimmäisestä elivuodesta yli 4000 kuvaa. Dont ask me why. :)

3. Mä olen omasta mielestäni superpedantti! Siivoan ihan joka päivä. Inhoan sotkua ja likaisia lattioita. Koti tosin ei kyllä aina siltä näytä :D En mene nukkumaan, jos kämppä on sekaisin

4. Rakastan tehdä listoja. Esim jos soitan johonkin paikkaan, niin teen aina listan kysymyksistä :)

5. Mun ehdottomasti huonoin puoli lasten kasvatuksessa on se että mä huudan aika paljon. Toisaalta se toimii :) Mio ei kuuntele puhetta, mutta heti kun korottaa ääntä niin loppuu kielletty touhuaminen. 

6. Kun syön herkkuja ja heitän kääreet roskiin niin ujutan ne karkkipaperin roskan piiloon muiden roskien alle ettei näytä siltä että söisin jotain epäterveellistä. Nyt tän elämäntapamuutoksen myötä mä luulen että oon päässyt tavasta eroon. 

7. Mulla on ehkä maailman rumin käsiala. Mieheni ja perheeni voi tämän vahvistaa. Mun käsiala vaihtelee ihan järjettömän paljon ja tänään se voi olla ihan luettavaa, ja huomenna taas ihan 7v pojan kirjoittamaa siansaksaa. 

8. Inhoan silittämistä. En silitä mitään! En omista edes silityslautaa :-) 


9. Mä olen aika tarkka rahoistani tietyissä asioissa. Jos kykenen säästämään ihan pienessäkin asiassa, niin teen sen! 



10.Rakastan käydä kirppareilla. Liittyy varmaan tohon edelliseen pykälään tarkkuudesta, mutta myös siihen että kirppareissa on se tietty charmi :)


11. Mä olen kaksikielinen. Hauskaa meidän perheessä on mielestäni se, että meitä on 5 lasta - veljien kanssa puhun ruotsia, siskojen kanssa suomea, äitin kanssa ruotsia ja isän kanssa suomea :) menee vähän itekki välillä sekaisin. 
Lapsille mä puhun ruotsia, mutta heillä on yhteensä 4-5 kieltä (ruotsi, twi, suomi, englanti, (swahili))




Emmin ja Terhin kysymykset meille:

1. Mikä on lempiherkkusi?
Jasmin: kaiken maailman kakut. Oon enemmän perso kakuille kuin karkille
Katja: Karkit. Suklaa. Salmiakki. Kaikki karkit. 

2. Mitä ruokaa vihaat yli kaiken?
Jasmin: raakaa paprikaa. En yksinkertaisesti tykkää siitä yhtään. YÖK. Mutta jos jotain yksittäistä ruokalajia mietitään niin... Hmm... Ööh.. Mä pitäydyn paprikassa.
Katja: Jasmin on ihan outo. Paprikahan on maailman parasta raakana! 
Mut joo, siihen kysymykseen... Varmaan afrikassa syötyä eläimen sisäelimistä tehtyä keittoa... Eli mulla on aika vähän inhokki ruokia. Ainakin muistaakseni

3. Paras luonteenpiirteesi?
Jasmin: Olen sosiaalinen
Katja: Rehellisyys

4. Huonoin luonteenpiirteesi?
Jasmin: Roadrage. ;) Mulla on myös pyörärage (=manaan ääneen huonoille kuskeille) ja kirjastorage (=manailen tyypeille, jotka pitää puhelinta äänet päällä ja vastaa siihen tai muuten vaan juttelevat SILLOIN KUN MUN PRKL ON KESKITYTTÄVÄ SIIHEN TENTIN LUKEMISEEN.. Se on vähän niinkuin SILENCE, I KILL YOU!) Tiedättehän? Se Achmed the dead terrorist? :D
Katja: Rehellisyys  (nauran ääneen Jasminin vastaukselle)

5. Rakkaimmat asiat sinulle elämässä?
Jasmin: Asiat? Nyt ei siis kysytä ihmisistä, vai? :D No mut tietenkin perhe ja ystävät ja matkustaminen <3
Katja: Mun kaksi maailman parasta lasta. Oma mies. Oma äiti. Oma perhe.

6. Tärkeimmät 5 tavaraa?
Jasmin: kännykkä, iPhone (joo, mulla on kaks puhelinta.. Älkää kysykö miksi), läppäri, Elisabeth Ardenin 8 hour cream (maailman paras huulirasva), kirja (mikä tahansa, kunhan saan vaan lukea)
Katja: Samsung G S 3, lastenvaunut, tietokone, käsilaukku ja sänky

7. Tapa mistä haluaisit eroon?
Jasmin: Etten jättäis kaikkea viime minuutille.
Katja: Ylianalysoiminen ja turha vatvominen

8. Tapa minkä haluaisit osata?
Jasmin: Tehdä kouluhommat ajoissa. ;) Viittaan nyt edelliseen vastaukseen.
Katja: Sen, ettei kaikkea tarvitse aina ymmärtää ja ylianalysoida :) Viittaan myös edelliseen

9. Mistä pidät ulkoisessa olemuksessasi eniten?
Jasmin: Mun hiuksista ja kasvoista. Niin ja tisseistä. :D Mua harmittaa ehkä eniten koko laihduttamisessa, että ne pienenee.
Katja: Naamasta. 

10. Mikä on tavoitteesi tällä hetkellä elämässä?
Jasmin: Valmistua maisteriksi keväällä 2014, löytää koulutusta vastaava duunipaikka, tervehtyä, pudottaa painoa 15kg ja lopettaa turha stressaaminen, just to name a few. :)
Katja: Laihtua vielä n.17kg. Päästä kouluun. Onnellinen elämä. Kauempana tulevaisuuden haavena on ostaa oma asunto miehen kanssa. 

11. Paras biisi tällä hetkellä?
Jasmin: Bruno Mars "When I Was Your Man"
Katja: Elokuu- Tänään lähtee :D


Me ei Katjan kanssa nyt päätetä haastaa ketään mukaan - tää nyt oli vaan kiva "erilainen" postaus. Mutta meidän lukemia blogeja voi tsiigata noista sivuilta. Mä haluan ainaskin mainita Sanniksen blogin, jota olen seurannut jo todella kauan. Sannis kirjoittaa blogissaan niin aidosti ja ihanasti arjestaan ja suosittelen sitä kyllä kaikille! Varmasti Katjakin haluaa antaa "kunniamaininnan" jollekin hänen seuraamalleen blogille. :)-Jasmin



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti